Melden en registreren helpt je op verschillende niveaus

Agressie-incidenten registreren is nuttig op verschillende niveaus: het individuele, het teamniveau, het organisatieniveau en ook het maatschappelijke.

Door incidenten te melden en te registreren kan je ze beter opvolgen. Melden is binnen de 24 uur doorgeven dat er een incident is geweest. Registreren is het schriftelijk vastleggen van informatie over het incident, zodat er later uit geleerd kan worden.

Elk incident wordt best gemeld, maar niet elk incident moet even uitgebreid geregistreerd en opgevolgd worden.

Individueel niveau

Melden is belangrijk om de opvang en ondersteuning te starten naar wie het grensoverschrijdende of agressieve gedrag onderging. En om snel en gepast te reageren naar de persoon die het gedrag stelde. Na een melding kan je waar nodig en mogelijk het herstel helpen faciliteren of een herstelbemiddeling voorzien.

Teamniveau

Door een incident te melden en te registreren komt het makkelijker op de agenda van de teamvergadering. Dat draagt bij aan een open praat- en leercultuur. Je zoekt samen naar oorzaken en gaat na of je het handelings-of signaleringsplan moet aanpassen. Je bepaalt wat het team nodig heeft om de draad weer op te nemen en met welke maatregelen en bijsturingen je gelijkaardige situaties kan voorkomen.

Organisatieniveau

Met de geregistreerde gegevens kun je ook koepels, vakbonden, steunpunten en overheden materiaal in handen geven om beleidsmaatregelen te nemen. Voorwaarde is dat er in de registraties en analyses van de verschillende organisaties gemeenschappelijke basisgegevens zitten. Dan zijn ze onderling vergelijkbaar.