Leer uit incidenten met je groep
Deze vragen helpen je om samen gestructureerd en diepgaand stil te staan bij een incident en eruit te leren.
Praktisch
Aantal deelnemers: min. 2
Duur: 30 tot 60 min
Materiaal: Schrijf de kernvragen op een flap of schrijf ze op kaarten. Zo kan iedereen die aan het gesprek deelneemt, kernvragen stellen.
Werkwijze
Stap 1: Voorbereiding
Zorg als begeleider voor een veilige en constructieve gesprekssfeer. Herhaal de gespreksregels, bijvoorbeeld:
- Laat OMA (oordelen, meningen, adviezen) thuis
- Gebruik de LSD –techniek (luisteren, samenvatten, doorvragen)
- Maak je niet DIK (denk in kwaliteiten)
- Werk blame-free, houd je niet bezig met vragen als: Wie is er verantwoordelijk? Wie treft schuld?
Stap 2: De betrokkene bij het incident legt de situatie uit in maximum 2 minuten
Stap 3: De gesprekspartners stellen vragen
- Wat wilde je bereiken? Wat was je doel?
- Is dat gelukt? Wat was het resultaat? Hoe weet je dat?
- Heb je een verklaring voor je resultaat?
- Wat ging goed?
- Wat doe je volgende keer anders?
- Wat heb je geleerd over jezelf?
Optioneel Als de verteller klaar is, vullen de gesprekpartners aan met hun adviezen en tips. • De verteller stelt vragen ter verheldering. • De verteller kiest een top 3 van de tips en alternatieven.
Stap 4: Kijk terug op het verloop van dit gesprek
- Hoe ervaarde de verteller het gesprek?
- Wat heeft de verteller geleerd?
Bronnen: Het groot werkvormen boek, Sasja Dirkse-Hulscher en Angela Talen en Goed in gesprek. Eenvoudige werkvormen voor reflecties binnen de langdurige zorg. Vilans. Zorg voor beter. (2014)