Stel een trekker of agressiecoach aan voor je beleid
Een trekker, coördinator of coach van het beleid rond omgaan met agressief en grensoverschrijdend gedrag trekt het beleidsproces. Die zorgt voor de uitwisseling tussen beleid en werkvloer. En stuurt, motiveert en maakt mensen bewust.
Waarom een trekker?
- De trekker zorgt ervoor dat het beleid leeft en stemt theorie en praktijk op elkaar af. De trekker brengt het thema onder de aandacht. Dit zorgt voor verbinding binnen de organisatie. En dat het beleid één geheel vormt en niet versnipperd raakt. De trekker houdt het thema ook levend op het CPBW.
- Een stevig verankerd agressiebeleid vermindert de kans op agressie-incidenten en/of vermindert de impact ervan.
- Trekkers ondersteunen de medewerkers. Die voelen zich hierdoor erkend, gewaardeerd en gesteund. Dit werkt inspirerend en motiverend. Zeker als doelgroepen zwaarder worden en de kans op agressie vergroot.
- Ze zijn het concreet aanspreekpunt binnen de organisatie voor alle bezorgdheden, vragen en noden van de medewerkers.
- Trekkers zorgen voor rust bij medewerkers op de werkvloer. Medewerkers weten dat ze er niet alleen voor staan en au sérieux genomen worden als ze te maken krijgen met agressie.
- Medewerkers die zich ondersteund voelen, kunnen langer en beter voor hun cliënten zorgen.
- En de personeelsuitval daalt omdat ondersteunde medewerkers langer op de werkvloer blijven. De jobtevredenheid stijgt, net als de werkvreugde. Je treedt als organisatie naar voren als zorgdragend en ondersteunend en wordt een aantrekkelijke werkgever in een soms krappe arbeidsmarkt.
Geef mandaat, tijd en ruimte
Geef één van je medewerkers een duidelijk mandaat om het beleidsproces te trekken. Denk aan de interne preventieadviseur, de voorzitter van de werkgroep agressie, iemand die opgeleid is tot agressiecoach of een interne trainer rond het thema.
Zorg ervoor dat de functie van trekker te combineren valt met diens andere functies. Herbekijk daarom uurrooster en takenpakket van een mogelijke trekker.
Een agressiebeleid is een permanente opdracht. Tijdsgebrek is vaak het belangrijkste struikelblok om een beleid draaiend te houden. Meestal komt het met horten en stoten tot stand en vaak naar aanleiding van een ernstig incident. Geef de trekker daarom voldoende tijd om de opdracht waar te maken.
Profiel van de trekker of coördinator
Zorg voor een trekker of coördinator met passie en bezieling voor het thema en voor het werk en de mensen om zich heen. Iemand die gelooft in een goede samenwerking en investeert in eigen kennis. Als ambassadeur van de visie en het beleid rond grensoverschrijdend en agressief gedrag zorgt de trekker er actief mee voor dat de visie en het beleid waargemaakt worden.
Daarnaast is de trekker of coördinator een netwerker die de verschillende sleutelfiguren verbindt in het agressiebeleid. Iemand die investeert in de relatie met de preventieadviseur, kwaliteitscoördinator, vertrouwenspersonen, interne trainers, leden van het interventie-, opvang- en/of herstelteam, directie en leidinggevenden en vakbonden. De trekker weet wat er leeft rond het thema en wat er nodig is op de werkvloer. Die dichtbij de werkvloer staat en zo de noden en vragen capteert.
Extern onderhoudt de trekker contacten met andere zorginstellingen in de regio, koepelorganisaties, politie en parket. En weet wat er aan vernieuwingen en trainingen op de markt is.
Taken van de trekker of coördinator
- Vervult de rol van aanspreekpunt, adviseur, aanjager én motivator.
- Luistert naar wat er leeft op de werkvloer en gaat in op vragen en bezorgdheden.
- Brengt mensen samen rond het thema.
- Werkt samen met de preventieadviseur, vertrouwenspersoon en kwaliteitscoördinator, en andere sleutelfiguren in het beleid.
- Trekt de beleidsontwikkeling, bereidt acties voor en volgt ze op.
- Begeleidt en bewaakt de uitvoering van geplande maatregelen.
- Draagt de visie en het beleid mee uit.
- Zorgt ervoor dat de aandacht voor welzijn en veilig werken niet wegebt.
- Bespreekt het onderwerp met de directie en/of CPBW.
- Informeert de directie en/of CPBW via rapportages over de voortgang van de aanpak.
- Is actief betrokken bij voorlichting, training en instructie.
- Ziet mee toe op een eenduidige registratie van incidenten en op de analyse ervan.
- Werkt mee aan de risicoanalyse, de analyse van registraties en het opzetten, evalueren en bijsturen van procedures en maatregelen.
- Houdt het agressiebeleid up-to-date.
- Bewaakt de evaluatie en bijsturing van het beleid.
- Ziet erop toe dat de nazorg na een incident geregeld is en opgevolgd wordt.
- Zorgt voor de coördinatie van de afhandeling van schade en letsel.
- Houdt de wet- en regelgeving bij.