Ontwikkel je agressiebeleid met een werkgroep
Met een werkgroep ontwikkel je een beleid rond omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag, voer je het in en hou je het actueel. Verzamel gemotiveerde en enthousiaste medewerkers die hun schouders zetten onder het thema en die gemakkelijk collega’s meekrijgen. Maak afspraken over taken, werking en mandaat van de werkgroep.
Waarom een werkgroep?
Met een werkgroep:
- Creëer je draagvlak en erkenning
- Breng je sterktes en zwaktes in de organisatie in kaart
- Stel je prioriteiten
- Ontwikkel en communiceer je visie, actieplannen, maatregelen of richtlijnen
- Stippel je communicatie uit
- Evalueer je het integriteitsbeleid. Stuur je bij en hou je het actueel.
Stel de werkgroep samen
Met maximum twaalf personen ga je goed vooruit. Deelnemers kunnen zich vrijwillig aanmelden, op vraag vrijwillig instappen of verplicht deelnemen.
Stel een diverse en complementaire groep samen. Gemotiveerde en enthousiaste medewerkers vind je op alle niveaus van je organisatie. Streef naar een vertegenwoordiging van verschillende afdelingen, functies, leeftijden, karakters. Zo creëer je draagvlak en stroomt informatie beter door.
Kennis, ervaring en visie over het thema grensoverschrijdend gedrag is mooi meegenomen. Zorg dat een directielid meewerkt met de werkgroep. Dat vergemakkelijkt beslissingen.
Maak afspraken over mandaat
Wat mag de werkgroep doen en wat moet ze doen? Wat zijn grenzen en beperkingen?
Bepaal hoe autonoom de werkgroep werkt en of ze adviseert of beslist. Hou ook rekening met de mate waarin de werkgroep aftoetst bij andere medewerkers en wat ter goedkeuring moet voorgelegd worden aan de directie.
Spreek af hoe breed de werkgroep werkt: alleen voor een team, een afdeling of voor de hele organisatie.
Maak praktische afspraken over:
- Waar en wanneer vergadert de werkgroep? Begin je stipt of houd je een academisch kwartiertje?
- Wat is het minimum aantal deelnemers om de vergadering te laten doorgaan?
- Wie is de voorzitter, timekeeper, procesbewaker en verslaggever?
- Naar wie en hoe wordt het verslag en de agenda doorgestuurd?
- Hoe beslist de werkgroep?
- Wie hakt knopen door?
- Hoe houd je afwezige deelnemers op de hoogte?
Deel wat je doet
Maak afspraken over hoe en wanneer je anderen informeert en betrekt bij de activiteiten, adviezen en beslissingen van de werkgroep.