ICOBA - Zelfzorg en cliëntzorg in balans - IN COMPANY
Met deze in company vorming overbruggen we de tegenstelling tussen zelfzorg en cliëntzorg. Je wordt je bewust van de werking van stress op de verschillende lagen: fysiek, emotioneel, mentaal en systemisch en ontdekt jouw groeimogelijkheden hierin. Je vergroot je veerkracht in het werken met cliënten die mogelijk lastig, grensoverschrijdend of agressief gedrag stellen.
Programma
Kom je regelmatig in contact met lastig, agressief of grensoverschrijdend gedrag van cliënten op de werkvloer? Heb je het soms moeilijk om op een evenwichtige manier hiermee om te gaan en dreigt de stress de bovenhand te nemen?
In deze intensieve driedaagse krijg je kaders en handvatten om de zorg voor jezelf én de zorg voor je cliënten meer in balans te brengen. Dikwijls worden deze als tegengesteld ervaren, zeker binnen een context waarin zich regelmatig stressvolle incidenten voordoen. In deze training leer je hoe deze twee hand in hand kunnen gaan. Er is veel ruimte voor zelfonderzoek en het delen van ervaringen. Theoretische kaders worden maximaal afgestemd op je dagelijkse praktijk.
De impact van een agressie-incident of de opeenstapeling van meerdere grensoverschrijdende incidenten kan een stevige stressreactie met zich meebrengen, zowel fysiek als psychisch. Door het concreet in kaart brengen van je eigen stress én hulpbronnen, kan je meer gericht keuzes maken voor jezelf.
Stress is in wezen een heel fysiek gebeuren. Door het vergroten van je lichaamsbewustzijn, vang je sneller signalen op van overbelasting. Vaak zijn we door opvoeding en opleiding meer gericht geraakt op wat anderen nodig hebben, dan op onze eigen behoeften. Je krijgt een aantal goeie recepten mee om in een burn-out terecht te komen én er weer uit te geraken. Door het verbinden van gedragsmatige, cognitieve, lichamelijke, emotionele en systemische elementen, vergroten we de kans op het vinden van persoonlijke strategieën die echt meer balans brengen. Naast de zorg voor anderen, leer je ook voor jezelf zorgen binnen een moeilijke context.
Dag 1
• Stress en burn-out, signalen en symptomen herkennen
• Stressbronnen en hulpbronnen in lastige situaties
• Balans draagkracht-draaglast
• Wat is een ‘gezonde’ werksituatie?
• Fysiologie van stress
• Lichaamsbewustzijn – emotioneel bewustzijn – zelfbewustzijn
• Van drama naar verantwoordelijkheid: Transactionele Analyse
• Hartritme Variatie en Hartcoherentie
Dag 2
• Macht, onmacht, almacht en de reddersdriehoek
• 5 principes van helpen (Hellinger)
• Mindfulness op de werkvloer
• Grenzen en verantwoordelijkheid
• Waarom doe ik niet wat ik weet dat ik zou moeten doen?
• Helpende en belemmerende overtuigingen
• Ego versus lichaam
• Coping mechanismen na confrontatie met grensoverschrijdend of agressief gedrag
Dag 3
• Uitwerken van eigen (leer)vragen en ontwikkelthema's m.b.t. het vinden van een betere balans.
WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• Een mix van theoretische kaders, praktische oefeningen en delen van ervaringen.
• De benadering is persoonsgericht, eclectisch en holistisch.
• We zetten werkvormen zoals systeemopstellingen, stoelenwerk, visualisatie, mindfulness oefeningen, focussen. enz in op basis van behoeften van deelnemers.
• Het programma is ondergeschikt aan wat je als deelnemer zelf wil leren.
AAN TE VRAGEN DAGDELEN
3 vormingsdagen = 6 dagdelen
Bij voorkeur werk ik live. Online is mogelijk in sessies van halve dagen.
Een kortere sessie is mogelijk als introductie in het thema.
START- EN EINDUUR
9u00 – 16u00 met uurtje middagpauze - kan in overleg aangepast worden
VOOR WIE
Leidinggevenden en medewerkers in hulpverleningsorganisaties
OVER DE LESGEVER
Jürgen Peeters is leraar, psychotherapeut, auteur, spreker facilitator van leerprocessen en procesbegeleider van teams. Hij heeft meer dan 25 jaar ervaring in diverse functies in de sociale sector.
CONTACTGEGEVENS
De Onderstroom VOF
Breemsedijk 58
2350 Vosselaar
jurgenpeeters@deonderstroom.be
www.deonderstroom.be
+32 498 26 71 79
SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Ruim, licht en rustig lokaal met stoelen in kringopstelling zonder tafels.
• Schrijfbord of flipchart en beamer.
Ik breng mijn eigen laptop mee.
Ik werk gezien de lange verplaatsing niet in West-Vlaanderen.