Alle nieuws

SIT ondersteunt bij vastgelopen situaties

Zorgvragen van personen met een verstandelijke beperking in combinatie met gedragsproblemen worden complexer. Niet enkel voor zorggebruikers. Ook hun omgeving worstelt hiermee.

Het Support & Interventieteam (SIT) ondersteunt personen met een verstandelijke beperking en hun hulpverleners bij vastgelopen of ontwrichte situaties. Met een minimum aan kosten, op jouw werkvloer en in heel Vlaanderen. Wout van ICOBA sprak met Peter Heylen, projectleider van SIT.

SIT speelt in op complexe zorgvragen

Peter vertelt: ”Binnen de observatie, diagnose en behandel-unit (ODB) van Sint Oda stellen we een toenemende vraag vast. Een vraag naar expertise rond complexe zorgvragen en gedragsproblematieken van personen met een verstandelijke beperking.”

Deze complexe problematieken stellen de draagkracht van teams en het draagvlak binnen de organisaties regelmatig ernstig op de proef. SIT is een initiatief van dienstencentrum Sint Oda dat een antwoord biedt op deze hulpvragen. Financiële middelen van het innovatiefonds Stijn Vzw maken dit mogelijk.

Peter Heylen: “SIT biedt snelle en intensieve hulp op de werkvloer, binnen VAPH voorzieningen en in vastgelopen situaties. Of situaties die dreigen vast te lopen. Met als doel: een crisisopname vermijden.”

 

Afbeelding
Peter Heylen bureau

 

Zo’n ondersteuning kan zowel curatief als preventief zijn. Peter Heylen: “De ondersteuning van het SIT is altijd gericht op een combinatieproblematiek: de draagkracht van een team staat ernstig onder druk en er is een complexe gedragsproblematiek.” SIT werkt zoveel mogelijk preventief. Helaas is er soms personeelsuitval door langdurige fysieke of mentale belasting, of een ernstig agressie-incident.

SIT ondersteunt snel en kort

Werk je met personen met een complexe gedragsproblematiek en is er een plotse uitval van begeleiders in je team? In zo’n acute situatie biedt SIT een snelle en korte ondersteuning aan. De SIT expert schuift haast onmiddellijk in en vervangt een teamlid tot er een interim wordt gevonden. Bij een korte ondersteuning ligt de focus op ontlasten van een team.

Afgelopen zomer werd SIT curatief ingezet in een team waarvan de draagkracht het niet meer hield. Nieuwe medewerkers startten. Vaste begeleiders namen verlof. Het team en de werking kwam onder druk. Zorggebruikers voelden de gespannen sfeer aan. Dat alles had een impact op hun welbevinden en gedrag

We willen collega’s, zorggebruikers en organisaties ondersteunen in lastige situaties Peter Heylen – SIT

Peter:”Het systeem kwam in een neerwaartse spiraal terecht en begeleiders vielen uit. Het is niet vanzelfsprekend om snel nieuwe begeleiders met ervaring aan te trekken. Zeker niet tijdens een vakantieperiode.”

Een SIT medewerker met jarenlange ervaring met gedragsproblematieken ondersteunde twee weken lang het team op cruciale momenten op de werkvloer. Zo werden de resterende teamleden niet overvraagd. De ondersteuning ging door tot de stabiliteit en rust weerkeerde.

SIT ondersteunt op langere termijn

Het SIT team ondersteunt ook op langere termijn. Bij een korte ondersteuning vervangt een SIT lid een personeelslid, bij een langdurige ondersteuning kan je rekenen op een extra blik van een SIT expert.

Die expert ondersteunt, volgt het proces op, geeft advies, doet voor en versterkt het team met opleidingen. De focus ligt op ondersteunen en expertise delen. Dat is dan ook de hoofdtaak van SIT.

Peter: “We ondersteunden een maand lang een team dat ernstige gedragsproblemen bij een zorggebruiker wou begrijpen en er gepast mee wou omgaan. De situatie hield lang aan en de belasting werd te groot voor het team.”

 

Afbeelding
bril met rolstoelgebruiker en citaat Peter Heylen

 

SIT voerde in samenspraak een nieuwe aanpak in, deelde expertise en gaf een vorming HAVAB (Humaan Anatomisch Verantwoorde Afzonderings- en Bevrijdingstechnieken). Na dit proces voelde het team zich begrepen, ondersteund en versterkt. De ‘drive’ keerde terug en het team kan nu zelf aan de slag met een ‘andere’ kijk op deze zorgvraag. Zo voorkwam SIT al een aantal opnames in de observatie-, diagnose – en behandelingsunit.

SIT inspireert om te delen

De observatie, diagnose- en behandelingsunit Ster 2 bouwde heel wat expertise op. Ze bieden kwaliteitsvolle en vraag gestuurde zorg aan voor zorggebruikers met de meest complexe problematieken. Sint Oda wil met het SIT-team voorzieningen en sectoren inspireren om expertise uit te dragen en samen te werken. Met de steun van het Innovatiefonds Stijn vzw kan Sint Oda dit project opzetten en hun expertise delen.

Samenwerken, expertise delen daar willen we voor gaan Peter Heylen - SIT

Peter: “Zo kunnen we elkaar helpen om vele gasten met een complexe beperking nog meer en betere kwaliteitsvolle zorg aan te bieden.” Ook de expertise van de technische dienst delen ze. Zij maken allerlei materialen op maat van de zorggebruiker: kleine aanpassingen zoals riempjes, polsbandjes en wanten, … En grote aanpassingen zoals bedboxen, verzwaarde zetels of een aangepaste zetel met fixatiepunten.”

Dankzij deze producten kan de zorggebruiker vanuit de nodige begrenzing en veiligheid genieten van activiteiten in de leefgroep en daarbuiten. Expertise en maatwerk verruimen de leefwereld en de levenskwaliteit van deze zorggebruiker

SIT’s dromen

Hoewel het SIT-initiatief nog in de kinderschoenen staat, durven ze dromen. Peter: “We willen ook teams ondersteunen wanneer een zorggebruiker met een specifieke, complexe nood in hun organisatie wordt opgenomen.” Op die manier zet SIT haar expertise in bij de voorbereiding en de opname.

Zo kan de verhuis voor zorggebruiker en team zo goed en rustig mogelijk verlopen. Het ontvangende team voelt zich gesteund, de zorggebruiker besparen we een extra verblijf in onze observatie-unit om een behandelingsdossier op te stellen.

Voor meer info kan je terecht bij projectleider peter.heylen [at] oda.stijn.be

Afbeelding
logo stijn en sint oda