Lastige kinderen? Heb jij even geluk!
Heb je te maken met kinderen waarbij niets lijkt te werken? Ze zijn licht ontvlambaar, wilskrachtig en hebben moeite met autoriteit. Ze zijn gevoelig en detecteren de kleinste spanning en details en weten die in alle hevigheid te spiegelen in hun poging jou een lesje te leren. Heb jij even geluk.
Hoezo geluk?
Of het nu gaat om een temperamentvol, gevoelig of hoogbegaafd kind. Of kind met een sterke wil of een beelddenker die je auditief gerichte instructies niet kan volgen of….
De meeste opvoedboeken zien lastig gedrag als ongewenst en bieden allerlei handvatten om het tegen te gaan. Maar je kan lastig gedrag ook anders zien. Namelijk als een uitdaging om je aanpak kritisch onder de loep te nemen.
Verbieden, straffen, time-out, waarschuwen, emotionele chantage, belonen, complimenteren, negeren, afleiden, dialoog… Bij alle methoden is een kritische kanttekening te maken.
Een sterke wil
Sandra Kleipas was zo’n lastig kind. Als gevoelig kind met een sterke wil, was school voor haar een echte straf. Rond haar 20e kwam ze er in een moeilijke periode van haar leven achter dat ze een visuele manier van denken heeft en daarbij een hoogsensitieve high sensation seeker is.
Hoewel het lang voelde als onaangename eigenschappen zet ze zich nu in met haar talenten. Ze inspireert volwassenen in contact met zogenaamde lastige kinderen. Ze maakte een visueel overzicht van waar je best op kan letten in contact met kinderen met een sterke wil.
Van voorwaardelijk opvoeden naar onvoorwaardelijk zorgen
Je kan je afvragen hoe onvoorwaardelijk je liefde is bij het opvoeden van kinderen. Herken je de veelheid aan verwachtingen die daarmee gepaard gaan? Berthold Gunster leert je omdenken in zijn boek ‘lastige kinderen, heb jij even geluk'.
Onvoorwaardelijke acceptatie vraagt om actief van kinderen te houden zoals ze zijn met hun talenten, tekortkomingen en gebreken. En lastige kinderen zijn daarin je grootste leermeesters.
Vier stappen in Omdenken
In het boek is veel aandacht voor de vier stappen in het omdenken:
- Wat is het probleem?
- Is het echt een probleem?
- Ben jij het probleem?
- Is het probleem de bedoeling?
Omdenken kan je leren en maakt de situatie vaak al minder problematisch. Het is bevrijdend om te beseffen dat je niet alles moet oplossen.
Onvoorwaardelijke acceptatie vraagt om actief van kinderen te houden zoals ze zijn met hun talenten, tekortkomingen en gebreken. En lastige kinderen zijn daarin je grootste leermeesters.