Het welzijnsbeleid van Villers vzw past in je broekzak
Midden augustus schuif ik bij Marion Haenen en Linda Luyts aan tafel in Ekeren. Marion is docent en vertrouwenspersoon bij Villers - Gezinszorg. Linda is adjunct-directeur. Een uur later heb ik een verhaal beet over krachtgericht werken en verbindend communiceren als basishouding. Over welzijnsbevragingen, open welzijnsmomenten, interne opleidingen en een Padlet die past in de broekzak van elke medewerker. En bij mij op zak: het natrillen van het aanstekelijk enthousiasme waarmee Marion en Linda hun verhaal deden.
Basishouding als kapstok
Als organisatie je missie waarmaken? Daar heb je medewerkers voor nodig die er hun schouders onder willen en kunnen zetten. Een doorleefde basishouding bij elke medewerker is daarvoor onmisbaar.
Bij Villers zijn de hoofdingrediënten van die basishouding: krachtgericht werken en verbindend communiceren. Daarvoor heeft de interne vormingsdienst van Villers een reeks vormingen aangeboden aan alle medewerkers. Op zich al een hele klus want het gaat om 400 verzorgenden, 50 poetshulpen, 20 huishoudhulpen en 55 bedienden!
Tijdens de coronacrisis waren er de “Powerdagen”, een reeks vormingen rond krachtgericht werken en rond verbinding en teamwerking. Broodnodig om het corona-isolement van medewerkers op te vangen.
Er was ook de vorming “Basishouding bij uitdagende zorg”. Die gaat over grensoverschrijdend gedrag (GOG) en is geïnspireerd op nieuwe autoriteit en geweldloos verzet. Vanuit de basishouding leerden medewerkers naar casussen kijken en nagaan hoe met escalatie en de-escalatie om te gaan.
Ook thema’s als “intimiteit en GOG’ of ‘diversiteit’ kwamen in vormingen aan bod. De creativiteit in de keuze van titels voor opleidingen valt me op. Nog een voorbeeldje van een subtitel uit de vorming rond GOG: SOS-toilet – “Las voor jezelf een time-out in bij moeilijke situaties om tot rust te komen, ga even naar het toilet!” Mooi!
Wanneer Marion over de vormingen spreekt passeren altijd dezelfde vier ingrediënten de revue.
Dat lijkt logisch: als leren plezant is en verschillende belevingskanalen prikkelt, als je een link ziet met je eigen job en de link ziet met de procedures van het welzijnsbeleid, dan is de opleiding relevant voor je. Meer kans dus dat ze blijft hangen.
Linda vertelt trots dat de opleidingen smaken. De evaluaties bevestigen dat. “Deelnemers krijgen in het begin en op het einde een schaalvraag voorgelegd. En het is mooi om te zien dat de eindvraag steevast opschuift naar meer tevredenheid in vergelijking met de startvraag.”
“In elke vorming verwijzen we naar onze basishouding. Zo maken we medewerkers duidelijk dat deze echt een houvast biedt.” voegt Marion nog toe.
Een gedragen welzijnsbeleid
Tot voor kort werd voornamelijk het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) betrokken bij het welzijnsbeleid; logisch ook. Vandaag pakt de vzw het anders aan. In het kader van een project richtte Villers een werkgroep welzijnsbeleid op. Met daarin een mooie vertegenwoordiging van alle medewerkers. Ze engageerden zich voor een jaar en werkten op basis van een personeelsbevraging een organisatievisie op welzijn uit. Met aandacht voor GOG, diversiteit, opvolging en coaching van medewerkers en uiteraard ook vorming.
De werkzaamheden en voorstellen van de werkgroep werden uiteraard teruggekoppeld naar het CPBW voor feedback en hun fiat. De werkgroep is na een jaar ontbonden. Het was voor de werkgroepleden best moeilijk om een langdurig engagement te combineren met hun andere taken. Mensen gaven wel aan af en toe te willen deelnemen aan een overlegmoment rond welzijn. Tegelijk groeide de interesse voor het welzijnsthema bij andere medewerkers.
Zo ontstonden de ‘open welzijnsmomenten’ die Villers sinds juni ’24 organiseert. Gezellige en vooral voor iedereen opstaande momenten met welzijn als centraal thema, uiteraard. Villers wil deze ‘open welzijnsmomenten’ vier keer per jaar organiseren.
“Iedereen is welkom! En de opkomst toont dat het thema bij onze medewerkers leeft.” zegt Marion. Deze momenten gebruikt Villers om twee dingen te doen. Ze houden de vinger aan de pols: wat houdt de mensen precies bezig? In dit forum komen nieuwe items in de welzijnsbevraging. En dus zo op de agenda van de organisatie. Daarnaast tonen ze aan de deelnemers waar de organisatie aan werkt op het vlak van welzijn.
Per welzijnsmoment focussen ze op één thema. Zo kregen de deelnemers in juni bij voorbeeld de kans om feedback te geven op de welzijnsbevraging van najaar ’24. Dit is een originele manier om aan participatie en zo aan draagvlak te werken als organisatie. En ook om het proces van beleidsontwikkeling vlot bij te kunnen sturen wanneer het nodig blijkt.
Het welzijnsbeleid in je broekzak
Het beleid rond GOG maakt bij Villers integraal deel uit van het ruimere welzijnsbeleid van de organisatie, zoals al mocht blijken. En zoals in andere organisaties steunt het beleid rond GOG op de drie pijlers: vóór, tijdens en na.
Voor een incident
De hoge mate van participatie van medewerkers en het CPBW in het welzijns- en GOG-beleid op basis van regelmatige bevraging staat borg voor een stevige preventieve basis.
Risicosituaties worden in de wijkwerkingen besproken.
Interne kennisdeling en vorming zijn stevig ingebed in de werking van Villers; ook vormingen via externen.
Tijdens een incident
Via wat medewerkers leren in de vormingen weten ze wat te doen in geval van escalatie in een thuissituatie.
Na een incident
Onmiddellijk na de confrontatie met een incident weten medewerkers dat ze terecht kunnen bij Marion als vertrouwenspersoon tevens ook opgeleid om eerste opvang te bieden na incidenten. Ook het team kan een beroep doen op opvang of krijgt het aanbod om opgevangen te worden.
Casussen worden op de wijkwerking ook besproken met oog op wat er geleerd kan worden. Op die manier is er continue opvolging en evaluatie over hoe men omgaat met GOG in Villers.
En de broekzak?
Villers wil de digitale wereld helemaal omarmen en zet daarom in op vlot toegankelijke informatietools. Concreet betekent dit dat Villers vorm geeft aan een Padlet waarin het hele verhaal dat je net las past. Een Padlet is een soort online prikbord waarmee je op een interactieve manier ideeën, teksten, afbeeldingen, links en andere soorten inhoud kan delen.
Vanop de smartphone, tablet of laptop kan elke medewerker binnenkort doorheen het welzijnsbeleid van Villers grasduinen. En vooral zien en ervaren dat alles één samenhangend geheel vormt. Komt helemaal in de pocket dus!
Met veel dank aan Marion en Linda om dit inspirerende verhaal te delen. Benieuwd naar de Padlet.