Goed feedback geven en ontvangen
Om goed samen te werken is feedback geven belangrijk. Zo leer je jezelf en elkaar beter kennen, stem je je werkwijze beter op elkaar af en kan je samen groeien. Feedback goed geven en goed ontvangen is een kunst.
Geef positieve of opbouwende feedback
Met positieve feedback spreek je jouw waardering uit voor positief gedrag of voor gedrag dat je vaker wil zien. Dat motiveert, geeft energie, bevordert het zelfvertrouwen en verhoogt de productiviteit.
Opbouwende feedback is gericht op verbetering en ontwikkeling. Deze feedback is bedoeld om blinde vlekken te helpen identificeren, gedrag positief te veranderen of verwachtingen duidelijk te maken.
Feedback goed geven
Geef een ik boodschap
Zo creëer je een positief kader voor je feedback.
- Ik vind … tussen ons heel belangrijk
- Ik wil dat je echt goed wordt in …
- Ik gun je heel graag …
Geef nooit feedback op identiteitsniveau maar altijd op gedragsniveau. Zo scheid je de persoon van het gedrag. Wees mild voor de persoon en blijf duidelijk op het onderwerp. Zeg dus niet: ‘Jij bent…’ wel : ‘Jij doet…’
- Ik zie/hoor/merk dat je....
- Ik constateer dat je....
- Wat me opvalt is...
Of geef aan welk effect dat op jou heeft.
- Ik voelde me daardoor...
- De reactie die het in me opwekte was…
- Ik vind...
- Dit geeft mij het gevoel dat ik...
- Ik merk dat ik...
- Dit had op mij het effect…
- Ik vind het belangrijk dat...
- Voor mij is het nodig dat…
- Ik wil je vragen om...
- Ben je bereid om...
- Mijn suggestie is om…
Hoe is het voor jou om dat te horen?
En kom tot een gedragen oplossing. Zo kan je goed verder
Feedback goed ontvangen
Ga niet in discussie, verdediging of tegenaanval. Besef dat je iets kan leren over jezelf én over de ander.
Tot je weet wat de ander bedoelt en wat hij graag veranderd wil zien.
Vat de feiten, de beleving en het verzoek van de andere samen
Doe dit met een ik-boodschap
Vind je dat de ander gelijk heeft? Zeg dat. Verontschuldig je zo nodig. Geeft de ander je zinvolle en bruikbare suggesties? Bedank en volg ze op. Ben je het er niet mee eens? Dan is er sprake van een conflict. Oftewel een situatie waarin twee of meer mensen uiteenlopende of tegengestelde belangen, behoeften, zienswijzen of verwachtingen hebben. Dat is geen probleem. Zolang je maar open en respectvol naar elkaar luistert en beiden bereid bent om het samen op te lossen. Eventueel onderhandel je een tussenvorm die voor beiden acceptabel is.