ICOBA - Mentaliseren als veilige basis voor emotionele verbinding: een coachingsmethode voor begeleiders van cliënten met gedrags- en emotionele problemen
Met deze vorming leer je met ‘buik en hoofd’ beter aanvoelen en begrijpen wat er aan de hand is bij jouw cliënten met complexe gedragsproblemen. Want dit gedrag kan veel druk leggen op de ondersteuningsrelatie en verduistert de onderliggende emotionele noden. Mentaliseren leidt tot ‘doorvoeld inzicht’ over de relatie met je cliënten en hun noden. Je ontdekt wat het gedrag met jou en je collega’s doet en wat jullie nodig hebben om je ‘goed genoeg’ af te stemmen en samen te werken. Zo groeit een ‘veilige basis’ voor wederzijdse emotionele beschikbaarheid gericht op het bevorderen van een ‘dragend en sensitief netwerk’ voor deze kinderen, jongeren en volwassenen.
Sessies
Programma
Werk je met cliënten met een verstandelijke beperking en/of complexe gedragsproblemen? Herken je de moeilijkheid om je ‘goed genoeg’ af te stemmen op de noden van deze mensen, ondanks al je verworven kennis en ervaring? Krijg je de indruk dat je te allen tijde emotioneel beschikbaar moet zijn en slaag je daar af en toe niet in? Verlies je soms de verbinding met jezelf en met de mensen rondom jou: collega’s, ouders en gasten?
Deze opleiding helpt je naar een meer doorvoelde kijk op jezelf en de mensen die je begeleidt. De kans is reëel dat het je op weg helpt naar meer wederzijdse emotionele beschikbaarheid.
Wat mag je verwachten?
• Je maakt kennis met het basisschema ‘emotionele ontwikkeling in verbinding’ en de link met SEO-R² (Sociaal Emotionele Ontwikkeling).
• Je leert kijken met ‘doorvoeld inzicht’ (mentaliseren) aan de hand van een eigen casussen.
• Mentaliseren opent de deur naar emotionele beschikbaarheid, met oog voor preventie van agressief gedrag, voor het kanaliseren en begrenzen van dit gedrag en voor herstel van de relatie.
• Je ontdekt het belang van stressregulatie en ademruimte bij jezelf en de ander en de impact op je mentaliserend vermogen adhv het tolerantievenster voor stress (Interventiespectrum).
• Je leert reflecteren in proces, stap voor stap en dynamisch om zo tot emotionele beschikbaarheid te komen (m.i. ademruimte – helpende beeldvorming – eigen noden…).
• Je maakt kennis met het denkkader ‘Wederzijdse emotionele beschikbaarheid’ en ziet dit geïllustreerd met video- en casusmateriaal.
• Met het reflectiespel MENTEMO leer je het kader toe te passen op je eigen situatie.
• Je maakt je persoonlijk actieplan voor verdere toepassing en implementatie
WERKVORMEN EN METHODIEKEN
De eerste dag is een introductie in het theoretisch kader met een Powerpoint, praktijkvoorbeelden en video illustraties.
Per twee reflecteren we over hoe de theorie toe te passen en persoonlijk te integreren. We raden dan ook aan dat je in duo deelneemt om de vertaling naar jouw eigen organisatie te faciliteren.
We werken daarna in groepjes van 5 met het reflectiespel MENTEMO waarmee je het kader toepast op je eigen werkervaring.
De tweede dag werken we aan de hand van 2 door de deelnemers ingebrachte casussen: waarbij we zowel stilstaan bij ‘helpende beeldvorming’ als bij het vertalen van deze beeldvorming naar ‘wederzijdse emotionele beschikbaarheid’.
Ter voorbereiding en naverwerking ontvang je het boek van De Belie, E. & Verhasselt, J. (2022): Emotionele ontwikkeling in verbinding. Mentaliserend coachen van begeleiders van kinderen en jongeren met complexe gedragsproblemen.
VOOR WIE
Iedereen die werkt met kinderen, jongeren en volwassenen met (complexe) gedrags- en emotionele problemen en/of een verstandelijke beperking.
OVER DE LESGEVER
Erik De Belie, orthopedagoog en psychodynamisch kindertherapeut – erkend supervisor voor de VVPT.
Erik is als psychotherapeut verbonden aan het M.F.C. De Hagewinde (Lokeren), als lector-onderzoeker aan de HOGENT (Vakgroep Orthopedagogiek – Onderzoeksgroep EQUAL) en als supervisor aan de opleiding Kindertherapie (KU Leuven).
Hij is auteur en redacteur van verschillende boeken en artikels over verstandelijke beperking, gehechtheid, ouderschap, seksueel misbruik, mentaliseren, ademruimte, emotionele beschikbaarheid en heeft ervaring met het opzetten van leertrajecten met betrekking tot emotionele verbinding.
Momenteel werkt hij als psychotherapeut in een groepspraktijk.