ICOBA - Onder- en overprikkeling voorkomen met de kwadranten (W. Dunn) en de sensorische stijlen (O. Bogdashina) als kaders en inspirators - IN COMPANY

Met deze vorming leer je met een andere bril kijken naar alertheid, bewegingsgedrag, duiding van de functie van gedrag, zelfregulerend gedrag en prikkels van kinderen en jongeren en breng je hun kansen- en kwetsbaarhedenprofiel in kaart.

Programma

Heel wat kinderen en jongeren ervaren voortdurend prikkels die hen onder- of overprikkelen. Ze trachten dan vanuit hun zintuiglijke prikkelverwerking op een voor hen haalbare manier hun balans te herstellen door zelfregulerend gedrag en/of gedrag te stellen dat vanuit de opvang, (leef)groeps- en thuisomgeving niet altijd als aangenaam ervaren wordt.

Tijdens deze studiedag bekijken we de prikkelverwerking van kinderen en jongeren in relatie tot aangeleerde vaardigheden, (bewegings)gedrag en dagdagelijkse participatie. We vertrekken vanuit verschillende denkconcepten zoals de kwadranten, het model ‘Werken met aandacht’ en mogelijke zintuiglijke ervaringen en stijlen.

We zoomen in op 4 mogelijke kwadranten en brengen een kansen- en kwetsbaarhedenprofiel van de cliënt in kaart. We bekijken de 21 zintuiglijke stijlen en de hypo- en hyperresponsiviteit van de 8 zintuigen. Dat passen we toe met oefeningen, film- en/of casusanalyses.

WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• We lichten de kaders van W. Dunn rond de prikkelverwerking verdiepend toe zodat je voldoende achtergrond hebt om via observatie aan de slag te gaan.

• We diepen de sensorische stijlen uit en ook de arousal, regulatie en hoge en lage drempels. We oefen hierop in groep met voorbeeldgedragingen en gebruiken voorwerpen, fotomateriaal en kaarten met een heel gevarieerd aanbod aan oefeningen.

• Ik werk graag in groepjes van 3-4 mensen om dan interactief aan de slag te gaan met oefeningen.

AAN TE VRAGEN DAGDELEN
1 vormingsdag = 2 dagdelen

Kan zowel online als klassikaal.

START- EN EINDUUR
9u00 – 12u00 en 12u45 – 15u45

VOOR WIE
Begeleiders, therapeuten, ortho, psycho’s, socio-emotionele coaches, sociaal werkers, sociaal verpleegkundigen, opvoeders en leerondersteuners.

OVER DE LESGEVER
Karen Van Dyck is psychomotorisch therapeut (kiné) als erkende integratieve psychotherapeut en auti-en gedragstherapeut in de eigen privépraktijk ‘Gaandeweg’.
Karen werkt in het leersteuncentrum Expant (Voorheen GON-coördinator type 3 - type 9 De Mostheuvel en Dennenhof), en is gastspreker bij verschillende organisaties.
Ze werkte 4 jaar in Carrewiel, Mechelen.

CONTACTGEGEVENS
Karen Van Dyck
Van Den Nestlaan 85
2520 Ranst
0479548618
Karenvandyck4@gmail.com
www.gaandeweg.info

SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Flipover
• Mogelijkheid om PP te projecteren met beamer
• Tafelschikking in groepjes van 4

Praktisch

Organiseer gratis deze opleiding zelf Minimum deelnemers: 8 Maximum deelnemers: 40 Opleider: Gaandeweg
Thema: Voorkomen van lastig gedrag en agressie Sector(en):
Kinderopvang
Opvoedings -en huisvestingssector
Vlaamse Welzijnssector