ICOBA - Onder- en overprikkeling voorkomen met ‘De Draad’ (G. Vignero) en de kwadranten (W. Dunn) als kaders en inspirators - IN COMPANY

Met deze in company vorming leer je als begeleider hoe je kinderen en jongeren ondersteunt bij het zichzelf inschalen met visueel materiaal en een aangepast interview.

Programma

Hoe ondersteun je een kind of jongere bij het zichzelf stap voor stap inschalen?
Je leert werken met een toolkit met visueel materiaal en een aangepast interview waarin verkennende vragen over het centrale kind, verdiepende vragen rond het netwerk en situatie van het kind en lichaamsgerichte vragen mekaar opvolgen. En ook vragen rond de emotionele ontwikkeling en de spreidstand ervan.

Het kind of de jongere wordt daarbij ondergedompeld in de theorie van de 8 zintuigen en kan hierdoor de over-en onderprikkeling per zintuig aanduiden. Hier wordt arousal bij betrokken en samen kijk je wat er nodig is om terug gereguleerd te geraken.

De toolkit bestaat uit:
• ‘Mijn Uniek Draadjesverhaal’, een veelzijdig interview met een laagdrempelige bevraging en
• ‘Mijn Draadjestheater’ als visuele ondersteuning en blikvanger
Leeftijd: 5 jaar – 18 jaar
Je kan de toolkit inzetten tijdens een begeleidings-en coachtraject en binnen een therapeutisch proces.

Het resultaat kan je gebruiken als beginsituatie, intake, evaluatiemoment en psycho-educatie. Of bij duiding van de functie van gedrag en de vertaalslag ervan, bij verdere ontwikkeling van het zelfbeeld en het fundamentele zelfvertrouwen.

WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• De kaders van G. Vignero rond emotionele ontwikkeling (EO) en W. Dunn rond de prikkelverwerking worden verdiepend toegelicht zodat je voldoende achtergrond hebt om met de toolkit aan de slag te gaan.

• Ik werk graag in groepjes van 3-4 mensen om dan interactief aan de slag te gaan met oefeningen.

AAN TE VRAGEN DAGDELEN
1 vormingsdag = 2 dagdelen

Kan zowel online als klassikaal.

START- EN EINDUUR
9u00 – 12u00 en 12u45 – 15u45

VOOR WIE
Begeleiders, ortho, psycho’s, socio-emotionele coaches, sociaal werkers, sociaal verpleegkundigen, opvoeders die individueel aan de slag gaan met een kind of jongere.

OVER DE LESGEVER
Karen Van Dyck is psychomotorisch therapeut (kiné) als erkende integratieve psychotherapeut en auti-en gedragstherapeut in de eigen privépraktijk ‘Gaandeweg’.

Karen werkt in het leersteuncentrum Expant (Voorheen GON-coördinator type 3 - type 9 De Mostheuvel en Dennenhof), en is gastspreker bij verschillende organisaties.
Ze werkte 4 jaar in Carrewiel, Mechelen.

CONTACTGEGEVENS
Karen Van Dyck
Van Den Nestlaan 85
2520 Ranst
0479548618
Karenvandyck4@gmail.com
www.gaandeweg.info

SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Flipover
• Mogelijkheid om PP te projecteren met beamer
• Tafelschikking in groepjes van 4

Praktisch

Organiseer gratis deze opleiding zelf Minimum deelnemers: 8 Maximum deelnemers: 40 Opleider: Gaandeweg
Thema: Voorkomen van lastig gedrag en agressie Sector(en):
Kinderopvang
Opvoedings -en huisvestingssector
Vlaamse Welzijnssector