ICOBA - Omgaan met impact na agressie voor medewerkers: hoe vang ik mijn collega op? - IN COMPANY
Met deze in company vorming word je vaardiger in de eerste opvang van je collega’s na een incident. Je krijgt meer inzicht in de impact die het teweeg brengt en leert welke steun helpend is.
Programma
Een agressie-incident meemaken, dat heeft een kost. Er is schade, soms zichtbaar zoals een gebroken bril, een blauwe plek… soms onzichtbaar zoals angst en onzekerheid of een deuk in het zelfvertrouwen.
De niet zichtbare of subjectieve schade, ‘de blauwe plekken aan de binnenkant’ hebben vaak een grote impact die je een hele tijd kan meedragen. Emoties als machteloosheid, boosheid, schrik overvallen je door de confrontatie met agressie. Die emoties kunnen een rol spelen in het functioneren indien ze niet (voldoende) verwerkt worden.
Als (directe) collega ben je vaak de meest geschikte persoon om de eerste opvang te doen van een naaste collega. De herkenning en erkenning van het incident zijn heel aanwezig.
In deze vorming vergroten we je inzichten en vaardigheden in het omgaan met de impact na incidenten zodat je directe steun kunt bieden aan een collega die net een incident meemaakte.
Je leert wat je wel en best niet doet en op welke manier je steun kan geven. We ontdekken de normale fases die iemand doormaakt en je krijgt tips in het voeren van (informele) gesprekken om de impact goed te beluisteren en hier constructief mee om te gaan.
Een goeie opvang is een grote stap in het herstelproces dat op zijn beurt tot meer preventie van incidenten zal leiden.
WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• We putten uit onze ervaring in omgaan met agressie en verbindende communicatie om je een basis theoretische inzichten te geven.
• Daarnaast krijg je heel wat praktische oefeningen aangereikt. Je kan je eigen praktijkervaringen bespreken en oefent actief de nodige vaardigheden.
• We bieden een veilige omgeving waar open en oprecht kan gesproken worden, en creëren ruimte voor nieuwe inzichten en ervaringen.
AAN TE VRAGEN DAGDELEN
1 vormingsdag = 2 dagdelen
START- EN EINDUUR
9u30 – 16u30
VOOR WIE
Medewerkers en leidinggevenden
OVER DE LESGEVER
Elke Fierens is meer dan 20 jaar werkzaam als educatief medewerker bij Impuls vzw rond agressie, zowel rond aanpak als rond impact. Ze integreert het gedachtegoed van geweldloze communicatie in de kijk naar zorg en herstel na incidenten.
Mariet Ghaye is trainer, opleider agressiebeheersing en geweldloze (verbindende) communicatie en auteur van ‘Agressie in hulp en dienstverlening. Van Impact op medewerkers naar een gedragen beleid’ Acco 2012.
CONTACTGEGEVENS
Impuls VZW
Elisabethlaan 64
3200 Aarschot
016 56 95 68
Elke.fierens@impulsvorming.be
SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Voldoende ruim lokaal waar de tafels aan de kant kunnen.
• Flappenbord