ICOBA - De blauwe en de rode draad in de Emotionele Ontwikkeling (EO) als fundament in het (leer)gedrag van elk kind/jongere - IN COMPANY
Met deze in company vorming oefen je vanuit een integratieve bril jezelf in het anders observeren van gedrag en de spreidstand ervan vertaald in sterke draden, kwetsbaar plekje in de draad en terugvalgedrag in de(leefgroep) of een andere betekenisvolle context. Het aanreiken van mogelijkheden in aanpak per draad geeft ruimte en groei.
Programma
Kinderen, jongeren of volwassenen tonen soms gedrag dat we moeilijk kunnen lezen. Door te kijken naar hun ontwikkelingsdynamiek binnen hun systemisch kader trachten we te achterhalen wat ze willen zeggen met dit gedrag. Hypothesen stellen en hun verhaal systemisch in kaart brengen, helpt om samen handvaten te zoeken voor een gepast antwoord op dit gedrag en om “Wie doet wat en hoe?” binnen een cyclisch/dynamisch proces te formuleren.
Wanneer je leergedrag herkadert vanuit ‘kunnen en aankunnen’, ‘moeten en willen’, kan je anders kijken, reageren en handelen bij een kleuter, kind of jongere en vertrekken vanuit hun ‘draad’. Je reageert op hoe hun emoties en hun hechting ontwikkeld zijn binnen hun emotionele ontwikkeling .
Als kinderen niet reageren zoals je verwacht in vergelijking met de andere leeftijds-, klas-en leefgroepsgenoten, dan is het waardevol om te kijken hoe deze kinderen emotioneel in elkaar zitten, waar de sterke draad en het kwetsbare plekje in de draad te vinden zijn. Dit vraagt weer even een andere kijk op gedrag en ontwikkeling vanuit een leefgroep of opvang door begeleiders, ondersteuners en therapeuten.
WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• We oefenen in groep met voorbeeldgedragingen en gebruiken voorwerpen, filmpjes en omdenk-opdrachtkaarten met een heel gevarieerd aanbod aan oefeningen.
• Ik werk graag in groepjes van 4-5 mensen om dan interactief aan de slag te gaan met oefeningen.
AAN TE VRAGEN DAGDELEN
1 vormingsdag of 2 halve vormingsdagen = 2 dagdelen
START- EN EINDUUR
9u00 – 12u00 en 12u45 – 15u45 (ofwel in 1 dag of in 2 aparte dagdelen)
Kan zowel online als klassikaal.
VOOR WIE
Begeleiders, alle therapeuten, orthopedagogen, psychologen, socio-emotionele coaches, sociaal/maatschappelijk werkers, sociaal verpleegkundigen, opvoeders, jeugdhulpverleners, leerondersteuners
OVER DE LESGEVER
Karen Van Dyck is psychomotorisch therapeut (kiné) als erkende integratieve psychotherapeut en auti-en gedragstherapeut in de eigen privépraktijk ‘Gaandeweg’.
Karen werkt in het leersteuncentrum Expant (Voorheen GON-coördinator type 3 - type 9 De Mostheuvel en Dennenhof), en is gastspreker bij verschillende organisaties.
Ze werkte 4 jaar in Carrewiel, Mechelen.
Anja Hamaekers is opvoed- en gedragsdeskundige, sociaal verpleegkundige met ervaring binnen leefgroepenwerking en als zorgcoördinator binnen buitengewoon secundair onderwijs. Ze is therapeut in de Interactionele Vormgeving (i.o.).
Anja werkt als leerondersteuner binnen Leersteuncentrum Expant en gastspreker bij verschillende organisatie.
CONTACTGEGEVENS
Karen Van Dyck
Van Den Nestlaan 85
2520 Ranst
0479548618
Karenvandyck4@gmail.com
www.gaandeweg.info
SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Flipover
• Mogelijkheid om PP te projecteren met beamer
• Tafelschikking in groepjes van 4 tot 5