ICOBA - Omgaan met verbale en fysieke agressie in de zorgsector - IN COMPANY

Met deze in company vorming leer je via tips en trics op een gepaste, professionele en klantvriendelijke manier omgaan met agressief gedrag. Je verwerft een aantal communicatieve vaardigheden om last, conflicten of onaangename en agressieve contacten te voorkomen of tot een minimum te beperken. Je werkt aan je assertiviteit. Je krijgt zicht op het communicatieproces, het ontstaan van agressie en de risicofactoren.

Programma

Steeds vaker word je als medewerker uit de zorgsector geconfronteerd met agressief gedrag. Vier op de tien hulpverleners zijn frequent het slachtoffer van verbale of fysieke agressie.

In deze vorming krijg je theoretische en praktische handvaten om hiermee om te gaan.

Wat komt er aan bod?

Omgaan met verbale agressie
• de basisprincipes van communicatie
• de verschillende soorten agressie
• het profiel van een persoon die agressief gedrag stelt
• mogelijke verschillen in signalen van mannen en vrouwen
• de mechanismen die zorgen voor escalatie van agressie
• het verschil tussen agressie, assertiviteit en subassertiviteit
• inzicht in je eigen communicatie en die van anderen, waar let je op met betrekking tot je lichaamshouding, je oogcontact en je manier van luisteren
• hoe negatieve reacties van mensen ombuigen naar een goed contact
• de-escaleren zowel in persoonlijk als in telefonisch contact
• krijg vat op je emoties zonder boos of angstig te worden
• wat doe je best niet
• omgaan met klachten

Omgaan met fysieke agressie
• inleiding
• juridische aspecten bij afweren van agressie
• wat is een goede basishouding
• correct reageren op fysieke agressie
• begrippen proportionaliteit en humaniteit
• opwarming voor de training

Simulatietraining
• verdedigingstechnieken
• afweertechnieken
• praktische tips en aandachtspunten

WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• We werken via praktijkoefeningen en -voorbeelden. We bespreken cases uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
• Er is veel interactie.

AAN TE VRAGEN DAGDELEN
Vanaf 1 vormingsdag = 2 dagdelen

Aantal vormingsdagen af te spreken in onderling overleg volgens de behoefte van de organisatie.

START- EN EINDUUR
Overeen te komen.

VOOR WIE
Iedereen die geconfronteerd wordt met agressief gedrag

OVER DE LESGEVER
Escala beschikt over een uitgebreide en kwalitatieve pool van docenten. Elke docent heeft zijn/haar expertise en achtergrondervaring. Op die manier wordt steeds de meest geschikte docent ingezet voor elke opdracht.

CONTACTGEGEVENS
Renaat Picqueur
Spoorwegstraat 48
8200 Brugge
078 35 36 38
renaat.picqueur@escala.be

SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Theorielokaal met beamer
• Ruim lokaal met sportmatten indien ook oefeningen fysieke afweer

Praktisch

Organiseer gratis deze opleiding zelf Minimum deelnemers: 8 Maximum deelnemers: 16
Thema: Reageren op lastig gedrag en agressie Sector(en):
Kinderopvang
Opvoedings -en huisvestingssector
Vlaamse Welzijnssector