ICOBA - Nieuwe Autoriteit - Geweldloos Verzet (NAGV) voor opvoedingsverantwoordelijken en contextbegeleiders - Introductie en basisopleiding - IN COMPANY
Met deze in company vorming empower je jezelf als opvoedingsverantwoordelijke, verklein je je machteloosheid en ga in je kracht staan met handvaten die je krijgt over wat je kan doen in moeilijke situaties.
Je leert focussen op jezelf om van daaruit invloed uit te oefenen.
Je gaat met een geweldloze bril heel bewust om met moeilijke situaties en vind de kracht in het wij-verhaal. Je leert brede steun creëren en vertrekken vanuit de-escalatie.
Programma
Opvoedingsverantwoordelijken ervaren in het dagelijks opvoeden onzekerheden, spanningen en vragen. In onze huidige samenleving lijkt het steeds moeilijker om stevig in de schoenen te staan en aanvaard te worden als autoriteitsfiguur. Gezag is in deze tijd geen evidentie meer. Hoe streng mogen we nog zijn?
Vaak heb je uiteenlopende antwoorden op deze vraag. Dit leidt makkelijk tot escalaties en spiralen van onmacht, zeker bij aanhoudend probleemgedrag. Veel opvoedingsverantwoordelijken zijn daarom op zoek naar een aanpak die meer perspectief biedt.
We vertrekken vanuit de ideeën en instrumenten die ontwikkeld werden door Haim Omer. We onderzoeken wat NAGV voor jouw praktijk kan betekenen. We wisselen af tussen theoretische omkadering en oefeningen, waarin we de vertaling maken naar de eigen werkvloer.
Bij het gedachtegoed NAGV wordt de schijnwerper geplaatst op de opvoedingsverantwoordelijken in plaats van op het kind. Het principe “we hebben alleen controle over ons eigen gedrag en niet over het gedrag van een ander” staat zeer centraal. We kunnen wel invloed uitoefenen met onze houding. Het is daarboven een manier waarop autoriteitsfiguren omgaan met het (ongewenste) gedrag van kinderen. Waar het trekken van grenzen en het investeren in een relatie hand in hand gaan.
Het is een ondersteunend denkkader dat een houvast kan bieden in de dagdagelijkse opvoeding en begeleiding.
In de basisopleiding specifiek voor contextbegeleiders zetten we in op het parallel proces en op de alliantie tussen contextbegeleiders en ouders.
WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• Ik werk met metaforen, quotes en beeldmateriaal (video en prenten)
• Ik wissel theoretische achtergrond en praktijk met elkaar af.
• Ik maak gebruik van allerhande oefeningen voor en met de deelnemers en stimuleer de interactie in de groep.
AAN TE VRAGEN DAGDELEN
MODULE 1 - Introductie (= zonder beperking van het aantal deelnemers): halve vormingsdag = 1 dagdeel
MODULE 2 - Basisopleiding: 2 vormingsdagen = 4 dagdelen
START- EN EINDUUR
9u00 – 12u00 en 13u00 – 16u00 (aanpassingen zijn mogelijk)
VOOR WIE
Medewerkers en teams uit voorzieningen jeugdhulp en hun leidinggevenden, voorzieningen VAPH, (buitenschoolse) kinderopvang…
OVER DE LESGEVER
Ik genoot een opleiding orthopedagogie en psychoanalytisch werken met kinderen en adolescenten. Daarnaast ben ik gecertificeerde oplossingsgerichte coach en heb ik talrijke opleidingen genoten omtrent Nieuwe Autoriteit Geweldloos Verzet (masterclasses, jaaropleiding, train de trainer, congressen,…) en geweldloze communicatie. Naast de praktijkkennis blijf ik me verder verdiepen in het gedachtengoed .
Momenteel ben ik bezig met een opleiding tot hartcoherentiecoach.
Ik ben gehuwd en mama van 2 dochters (12 jaar en 15 jaar). Ik heb sinds 2019 een éénmanszaak genaamd tala. Meer info op www.talavorming.be
CONTACTGEGEVENS
Freya Stevens
Eendenstraat 12 - 9080 Lochristi
0478 698 111
talavorming@gmail.com
www.talavorming.be
SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Deelnemers op stoelen (geen tafels), voldoende plaats om in kleine groepjes te werken.
• Computer met geluidsboxen, beamer en scherm voor powerpointpresentatie met filmmateriaal (de presentatie wordt meegebracht op USB-stick).