ICOBA - Gentle Teaching: de kracht van verbinding om geweld te voorkomen - IN COMPANY
Met deze in company vorming krijg je een denkkader als alternatief voor de klassieke gedragsmatige denkpatronen. Je bekijkt moeilijke situaties vanuit een onvoorwaardelijk perspectief en vermijdt een louter gedragsmatige spiraal waar opbod van begrenzing en grensoverschrijding elkaar opvolgen. Je krijgt inzage in het belang van een ‘goed genoeg’ relatie, ook als voorwaarde om emancipatorisch te werken.
Programma
Welke hulpverlener kent niet het gevoel dagen, weken, maanden en jaren alles wat men in de kast heeft in een bodemloos vat te zien verdwijnen?
In het vakjargon spreken we over problematische opvoedingssituaties, grensoverschrijdend en uitdagend gedrag, vastgelopen situaties enz. Situaties waarin je met steeds terugkerende gedrags- en/of andere problemen te maken krijgt, waar jij en jouw team de tanden op stuk bijten. Veelal kom je in een opbod terecht waarbij begrenzing en grensoverschrijding elkaar in een sneltempo opvolgen. Voor je het weet, zit je in een louter gedragsmatige spiraal waarbij je als hulpverlener, geconfronteerd met geweld van de cliënt, zelf steeds meer geweld moet gebruiken…
• Hou jij slechte gevoelens over aan de nooit eindigende machtsstrijd met bepaalde cliënten?
• Vind je het frustrerend om de zoveelste maal de hulp van collega’s in te roepen om iemand te isoleren of te fixeren?
• Heb je in jouw team het idee dat het consequent toepassen van afgesproken gedragsregels – behalve in een vermoeiende machtsstrijd – nergens toe leidt?
• Zoek je een nieuwe benadering die de spiraal kan doorbreken?
Gentle Teaching biedt naast een inspirerend denkkader antwoorden op deze vragen.
INTRODUCTIE: In een dagvullende uiteenzetting met veel praktijkvoorbeelden en veel ruimte voor interactie krijg je geen recepten aangereikt, maar wel handvatten om de negatieve spiraal te doorbreken. De focus ligt op het uitbouwen van een gelijkwaardige en onvoorwaardelijke relatie tussen de hulpverlener en de cliënt. Deze relatie is eerst het doel en daarna wordt het een middel om op een geweldloze manier vastgelopen situaties te deblokkeren.
CASUSBESPREKING: Op een of twee concrete cases passen we de aangereikte inzichten uit een relationeel denkkader toe. Je stuurt de docent vooraf informatie en heel concrete vragen m.b.t. een of twee cliënten. Tijdens de halve dag bespreken we de vragen en formuleren antwoorden.
Je kan deze casusbespreking/intervisie meermaals aanvragen.
WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• Interactieve lezing
• 1/2 dag bespreking op basis van voorbereiding met het team.
AAN TE VRAGEN DAGDELEN
MODULE 1 - Introductie (max 50 deelnemers): 1 vormingsdag = 2 dagdelen
MODULE 2 - Casusbespreking (max 20 deelnemers): 1/2 vormingsdag = 2 dagdelen (omwille van de voorbereiding)
MODULE 3 - Introductie + casusbespreking (max 20 deelnemers): 1,5 vormingsdagen = 4 dagdelen (omwille van de voorbereiding)
START- EN EINDUUR
9u30 – 12u30 en 13u30 – 16u30
VOOR WIE
Alle hulpverleners die kinderen of volwassenen met een of meer kwetsbaarheden ondersteunen, verzorgen en begeleiden.
OVER DE LESGEVER
Karel De Corte is sedert 1991 als orthopedagoog werkzaam in Voluit vzw (vroeger Den Dries vzw). Op freelance basis geeft hij sedert meer dan twintig jaar training en vorming over Gentle Teaching, Downsyndroom en het burgerschapsparadigma in Vlaanderen en Nederland. In Nederland is hij landelijk beschikbaar als consulent voor het Centrum Consultatie en Expertise (CCE). Hij is auteur van verschillende publicaties en heeft intussen 3 boeken gepubliceerd: ‘Eerst vasthouden, dan loslaten.’(2010) en ‘Maak me niet Down’(2016) en ‘Don’t let me Down (2022). Meer info op www.kareldecorte.be en www.dontletmedown.eu.
CONTACTGEGEVENS
Karel De Corte
Diepestraat 18
9860 Balegem
0479 91 88 47
info@kareldecorte.be
SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Beamer + scherm of blanke muur
• Geluidsversterking
Ik breng een eigen laptop mee. Je organisatie voorziet de hand-outs aan de deelnemers.