ICOBA - (Cyber)pesten in de leefgroep aanpakken en voorkomen - IN COMPANY
Met deze in company vorming verwerf je inzicht in de kenmerken van (cyber)pesten, leer je dit gedrag in de leefgroep zo vroeg mogelijk detecteren, leer je verschillende manieren om dit gedrag te stoppen en ontdek je hoe je (cyber)pesten kan voorkomen
Programma
Pesten is geen nieuw fenomeen. Pesten in en rond de leefgroep gebeurt alsmaar vaker met smartphone of computer. Dit geeft begeleidingsteams het gevoel dat het pestgedrag tussen kinderen en jongeren hen meer en meer ontglipt.
In deze cursus vertrekken we vanuit het standpunt dat het (cyber)pesten dat impact heeft op het leefgroepklimaat, de nodige aandacht vanuit de voorziening verdient.
Pesten en cyberpesten blijken nauw verweven en vragen een gezamenlijke aanpak. We helpen je op weg met concrete handvatten en tools. Voorkomen, detecteren, aanpakken en opvolgen gaan daarbij hand in hand.
Wat komt aan bod:
• Wat is pesten en hoe ontstaat het? Wat is de relatie tussen “klassiek” pesten en cyberpesten? Wat zijn de gevolgen voor slachtoffers en daders? Hoe detecteer je pestgedrag zo vroeg mogelijk?
• Hoe reageer je als begeleider op (cyber)pestgedrag? Welke stappen neem je? Wie betrek je daarbij? Welke risico’s en valkuilen zijn er en hoe kan je ze vermijden?
• Wat kan je met de voorziening zélf en vanaf wanneer betrek je anderen: ouders, school,…? Hoe praat je met ouders waarvan een kind gepest wordt of pest?
• Welke maatregelen kan je in de leefgroep nemen om de kans op (cyber)pesten te voorkomen of te verkleinen.
WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• De cursus is opgebouwd rond een duidelijk kader.
• Een powerpoint met filmfragmenten ondersteunt de opleiding.
• Via reflectie-oefeningen, observatie-opdrachten en doe-activiteiten maken we de transfer naar de eigen leefgroep.
• Er is ruimte voor vragen en het bespreken van eigen casussen.
In de ééndaagse versie ligt het accent vooral op het overbrengen van het kader, in een tweedaagse versie is er ruimte voor enkele uitgebreide casusbesprekingen en transfer naar de eigen werking.
De vorming gaat idealiter klassikaal door, maar bij overmacht of in heel specifieke situaties kan het ook (deels) online.
AAN TE VRAGEN DAGDELEN
1 vormingsdag = 2 dagdelen
2 vormingsdagen = 4 dagdelen
Enkel in te plannen als een volledige dag, dus niet op te splitsen in halve dagen.
START- EN EINDUUR
In onderling overleg.
VOOR WIE
Leefgroep begeleiders en hun leidinggevenden
OVER DE LESGEVER
Hilde Leonard versterkt opvoeders(teams) in hun (gezags)relatie met kinderen en jongeren, vooral daar waar deze kinderen en jongeren gedrag laten zien dat opvoeders voor dilemma’s stelt of als opvoeders zich machteloos voelen
Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet is haar belangrijkste kader. Een warme relatie en krachtig, gezamenlijk gezag zijn daarvan belangrijke elementen. Ze begeleidt programma’s rond o.a. agressie, pesten, conflicten, samenwerken met ouders. Lees meer op www.HildeLeonard.be
CONTACTGEGEVENS
Hilde.leonard@pandora.be
SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Een ruimte waar vrij bewogen kan worden
• Voldoende stoelen en de tafels aan de kant
• Beamer, computer en geluidsboxen.
Ik breng een ppt. met filmmateriaal mee op usb-stick en stuur achteraf ondersteunend materiaal digitaal door.
Ik werk niet in West-Vlaanderen.