ICOBA - Constructief omgaan met roddelen - IN COMPANY

Met deze in company vorming ontwikkel je een brede kijk op roddelen: hoe ontstaat het? Wat zijn de effecten ervan? Wat zijn de voor en de nadelen? Je krijgt inzicht in groepsdynamische processen en hoe hier als individu constructief in te bewegen. Je leert valkuilen herkennen bij verantwoordelijken, slachtoffers en daders.
Je ontvangt tips om een veilige en positieve werksfeer te creëren en je verantwoordelijkheid op te nemen voor slachtoffers van roddelen. Je ontdekt positieve alternatieven voor roddelen.

Programma

Dag 1 - “Eye-openers”

Roddelen komt in elke organisatie voor. Het kan gaan van onschuldig plezier tot schadelijk gedrag. Waar ligt de grens en hoe ga je hier op verantwoorde wijze mee om?

Via creatieve oefeningen, voorbeelden, verhalen en enkele theoretische schema’s staan we stil bij de definitie van roddelen, oorzaken en gevolgen. We staan stil bij de voordelen en de nadelen van roddelen in een team of organisatie en hoe je er als team of organisatie best mee omgaat.

Er is ruimte voor de concrete ervaringen en vragen van de deelnemers. Er worden praktische tips gegeven voor alle “spelers” in het spel. Uiteraard is er ruimte voor een gezonde dosis humor.

Dag 2 - “Actie!”

Tijdens de terugkomdag is er ruimte voor transfer van inzichten van de eerste opleidingsdag naar de concrete werksituatie. Vanuit concrete vragen wordt het thema roddelen verder uitgediept.

Mogelijke thema’s:
• Breng reeds geboekte successen in kaart
• Praktische tips voor slachtoffers of het omgaan met slachtoffers en “daders”
• Groepssfeer en dynamiek: welk signaal wordt via het roddelen gegeven? Waar gaat het echt over?
• Omgaan met weerstanden
• Motiverende acties tot het opnemen van individuele verantwoordelijkheid
• Groepsdynamica: groepsvorming en vorming van subgroepen
• Zelfzorg en zelfbeeld
• Kracht en kwetsbaarheid als leidinggevende
• Authentieke communicatie

WERKVORMEN EN METHODIEKEN
• De opleiding is interactief en dynamisch.
• We gaan respectvol om met de eigenheid, grenzen, vragen en opleidingsbehoeften van de deelnemers.
• Beeldend materiaal en een gezonde dosis humor zorgen voor een langer blijvend effect.
• We houden rekening met de concrete vragen en praktijkervaringen van de deelnemers.
• Afhankelijk van de groep maken we gebruik van verschillende creatieve werkmethoden.

AAN TE VRAGEN DAGDELEN
1 vormingsdag = 2 dagdelen
2 vormingsdagen = 4 dagdelen

De opleiding duurt 1 tot 2 dagen.

START- EN EINDUUR
Start: tussen 8u30 en 9u30 – einde: tussen 15u30 – 17u00

VOOR WIE
Medewerkers al dan niet samen met leidinggevenden

OVER DE LESGEVER
Sinds 2005 zelfstandig psychotherapeut, coach en trainer, supervisor en coach teamwerking en leidinggevenden
Thema’s opleidingsaanbod: teamdagen/ teamwerking, communicatie (roddelen, agressie, feed-back, slecht-nieuwsgesprekken, omgaan met kritiek,…), leidinggeven, passie en burn-out, zelfzorg, omgaan met stress, voice dialogue, perfectionisme, persoonlijke kwaliteiten, …
Opdrachtgevers o.a.: Icoba, Inovant, Docendo- Sociaal Fonds Ouderlingenzorg, Zorgsaam, Exentra, Amelior …
Voor 2005 20 jaar ervaring als maatschappelijk assistente in de zorgsector

CONTACTGEGEVENS
Patty Leppens
Leemstraat 56
2910 Essen
0032 486 83 49 10
pattyl@skynet.be

SPECIFIEKE WENSEN LOCATIE EN MATERIAAL
• Grote ruimte met stoelen zonder tafels in een halve cirkel, enkele tafels aan de zijkant.
• Twee flipcharts, ik breng zelf voorbereide flips en stiften mee.

Praktisch

Organiseer gratis deze opleiding zelf Minimum deelnemers: 8 Maximum deelnemers: 12
Thema: Reageren op lastig gedrag en agressie Sector(en):
Kinderopvang
Opvoedings -en huisvestingssector
Vlaamse Welzijnssector